water splashing from ice cubes being dropped in a glass.Articol scris de Elena Ciobanu | IMPULS, nr. 3

„Apa este singura băutură pentru un om  înţelept” Henry David Thoreau

Apa, cea mai importantă substanță pentru organism, alcătuiește 65-75% din greutatea totală a corpului  și este responsabilă pentru buna funcționarea a acestuia reprezentând mediul în care se desfăşoară toate procesele biologice specifice. Este un compus indispensabil vieţii deținând circa 70-75% din greutatea totală a unei persoane adulte: sângele – 85%, muşchii – 75%, creierul – 83%, plămânii – 86%, oase 20%, rinichii – 83% şi ochii – 95% ;  pierderea a 10% din apa organismului duce la moartea acestuia. Ca să supraviețuiască și să fie sănătos, organismul are nevoie permanent de apă. De aceea, îndemnul pe care-l auzim zilnic, de a bea măcar doi litri de apă în 24 de ore, nu e deloc întâmplător, apa având numeroase funcții și roluri în organismul uman ca:

·                     protejează țesuturile, încheieturile și coloana vertebrală:

  • menține constantă temperatura corpului și umiditatea în țesuturile din organism.
  • ajută organismul să elimine toxinele prin ficat și rinichi.
  • ajută digestia: enzimele din salivă descompun mâncarea și dizolvă mineralele și alte substante nutritive, ajută la  digerarea fibrelor alimentare solubile, care mențin sănătatea intestinelor .
  • împiedică creşterea acidităţii la nivelul stomacului;
  • ajută în toate procesele de metabolim;
  • întăreşte inima şi circulaţia;
  • îmbunătăţeşte capacitatea de apărare a organismului;
  • activează sistemul nervos şi scade predispoziţia la stres;
  • creşte capacitatea de concentrare;
  • asigură prospeţime şi elasticitate pielii.
  • este lubrifiant pentru structurile care asigură mobilitatea corpului (de exemplu, fluidele din articulații).

Cantitatea de apă consumată creşte în condiţiile unui mediu cald sau al unei activităţi fizice mai intense. Sucurile naturale din fructe, laptele, băuturile fără cofeină, fructele şi legumele sunt  surse valoroase de apă. Băuturile alcoolice şi cele care conţin cofeină, chiar dacă au apă, conţin şi diuretice care determină ca în final, organismul să piardă mai multă apă decât asimilează. Deshidratarea favorizează îngrășarea deoarece fără apă, cantitatea suplimentară de glucoză rămâne în fluxul sangvin până când ajunge la ficat, iar acolo este stocat sub formă de grăsime. Organismul, într-un efort de a compensa starea de deshidratare, ia apa din interiorul celulelor, inclusiv din celulele de grăsime. Mai puțină apă în celulele adipoase  înseamnă șanse mai mici ca grăsimea să fie transformată în energie.

Consumul insuficient de apă este o cauză a acidozei deoarece apa este necesara pentru a spăla reziduurile acide din corp. Stresul, dar și alimentația bogată în produse acide, duce la acidoză deoarece  sistemele corpului produc acizi ca o reacție naturală. Glandele suprarenale măresc secreția de hormoni de stres (cortizon și adrenalină) ceea ce duce la accelerarea metabolismului și creșterea nivelurilor de acid în corp.Sedentarismul contribuie deasemenea la acumularea de acizi în corp. Exercițiile fizice moderate stimulează să arderea acizilor grași, creșterea circulației sângelui și deci eliminarea reziduurilor acide. Pe de altă parte exercițiile fizice în exces pot avea ca rezultat creșterea nivelului de acid lactic în mușchi. Acidoza este unul din factorii care asigură condițiile dezvoltării multor boli: gută, gastrită, dureri musculare, osteoporoză, boli de piele, obezitate, hipertensiune, diabet, pietre la rinichi, boli de inimă, cancer. Un corp aflat într-o stare acidă se îmbolnăvește mai ușor și îmbătrânește mai repede.

Cele mai utilizate ape, la ora actuală, sunt:

– apa plată, săracă în substanțe minerale şi curată este cea mai indicată pentru a se consuma pe perioade foarte lungi.Cu cât conţine mai putine minerale, cu atât apa curaţă mai bine organismul. În condiţii normale, organismul asimilează doar substanţele organice existente în fructe, legume, alimente. În condiţiile în care prin transpiraţie excesivă determinată de temperaturi mari timp îndelungat, corpul omenesc apelează şi la sărurile din apă.

apa mineralizată carbogazoasă este apa destul de controversată în ultimul timp. În urmă cu 10-15 ani apa minerală carbogazoasă era considerată de unii un elixir de sănătate, acum unii au renunţat la ea (în favoarea apei plate), în timp ce alţii au rămas fideli acesteia.Cei care au renunţat la ea o acuză de producerea acidităţii gastrice, de perturbarea anumitor procese digestive şi chiar nervoase. Oare chiar aşa să fie?Şi da, şi nu, pentru că, toate apele carbogazoase au caracteristică comună, bulele înţepătoare de bioxid de carbon.

– simplul sifon (care este tot o apă carbogazoasă), făcut cu apă obișnuită din mediul urban, este, intr-adevar, îndoielnic ca efect pentru sănătate.

– apa carbogazoasă, făcută din apa de izvor, la care s-a adăugat bioxid de carbon alimentar, obținut tot pe cale industrială şi dozat artificial. În funcţie de organism, această apă înviorează sistemul nervos şi digestia, dar pe de altă parte,fiind adesea prea puternică pentru organism, produce perturbări.

Dar indiferent ce formă de apă se preferă, este necesar să se consume acest lichid de mai multe ori pe zi și nu doar atunci când organismul dă semnalul de  sete. Deci în cazul în care vrei să slăbesti, și cu siguranță vrei să fii sănătos, aminteste-ți să bei multă apă!